Er wordt steeds minder gelezen. Dat geldt zowel voor kinderen als volwassenen. We hebben te weinig tijd en geduld. De vrije tijd die we hebben besteden we anders dan vroeger… Legpuzzels, postzegelverzamelingen en boeken hebben plaatsgemaakt voor games en Netflix. Door alle prikkels is er veel meer afleiding en willen we de informatie die we interessant vinden alleen nog in hapklare brokken.
Bedrijven en online nieuwsdiensten gaan hierin mee: informatie over een actueel (nieuws)onderwerp vertalen naar een animatie. En dat is vaak prima, want het doet wat het moet doen: informeren zonder poespas.
Is een whiteboard animatie dan zaligmakend? Dat denk ik niet. Ook na het zien van een animatie zal niet elk detail worden onthouden. En dat is niet erg. Het doet mij denken aan die beroemde quote:
‘They may forget what you said, but they will never forget how you made them feel’. Natuurlijk had deze uitspraak oorspronkelijk betrekking op een persoon. Maar het geldt ook voor beelden en tekeningen omdat zij emotie oproepen en droge informatie overstijgen. En dus, in essentie, zal worden onthouden.