Een whiteboard animatie is een getekende animatie waarmee je iets kunt uitleggen, onder de aandacht brengen of om informatie beter te laten onthouden. De tekeningen worden opgebouwd terwijl de voice-over zijn of haar verhaal vertelt. Een whiteboard animatie geldt als één van de meest effectieve leermiddelen.
Getekende animaties houden goed de aandacht vast. Het kijken naar het ontstaan van de tekeningen heeft een hypnotiserend effect en maakt nieuwsgierig want uiteindelijk wil je toch weten waar die pennenstreek naar toe gaat.
Soms is het lastig om je door een langere tekst heen te worstelen. Zeker als het gaat om zaken waar je niet veel vanaf weet. Een persoon met een specifieke interesse zal alles over dat favoriete onderwerp willen lezen. Tot aan de laatste letter.
Maar in de meeste situaties krijgen mensen informatie die totaal nieuw voor ze is. En als zij die voor ogen krijgen, zal het moeite kosten om de informatie op te nemen. Met een whiteboard animatie haal je de drempels weg. De drempels waar je vroeg of laat, tijdens het lezen van grote stukken tekst, over struikelt.
Soorten whiteboard animatie
Whiteboard animaties (of explainer videos) kun je globaal in twee groepen verdelen:
De wervende animatie en de informerende animatie. De wervende animatie bevat vaak algemene informatie. Het gaat niet diep in op details. Het is wat sneller en luchtiger van karakter en sluit meestal af met een call-to-action. Met een call-to-action roep je op om, vaak op het einde van een filmpje, naar een website te gaan, iemand te bellen, te mailen, enzovoorts.
Informerende animaties duren vaak wat langer en hebben een educatief doel. Het tempo van deze whiteboard animatie ligt een stukje lager zodat informatie goed kan worden opgenomen en verwerkt. Deze educatieve uitleg-films worden regelmatig gebruikt als interne communicatie bij bedrijven en worden in eigen kring bekeken.
Script
Geen whiteboard animatie zonder een script! Het script is het tekstuele verhaal. De opdrachtgever komt soms met alleen de ingrediënten. Het komt ook voor dat het script al compleet is met kop en een staart. Mocht het schrijven niet meteen lukken kan ik daar bij helpen. Uiteraard bepaalt de klant wat er verteld moet worden. Wel zal ik soms schrappen of de volgorde van vertellen aanpassen als de tekeningen en logica daar om vragen. Op basis van een script kan ik al een inschatting maken van de tijdsduur van de animatie.
Iemand die een animatie wil laten maken is vaak geneigd om het script enorm uitgebreid te maken. Want alles is toch belangrijk? Niet dus. De grote uitdaging bij het maken van een script is het weglaten en te komen tot de essentie. En dat valt soms niet mee!
Ik heb eens een aanvraag gehad voor het maken van een 2 minuten animatie. Het aangeleverde script had een spreeklengte van 12 minuten! Dat hebben we uiteindelijk terug kunnen brengen naar de helft. Bij het maken van een script mag je er vanuit gaan dat de kijker echt niet zit te wachten op alle details!
Beeldscript
Als het script helemaal in orde is maak ik een beeldscript. Dat wil zeggen dat in het script tekstueel omschreven wordt wat er visueel in de animatie te zien zal zijn. Op die manier krijgt de klant al een goed idee van het verhaal en de tekeningen. Meteen al in dit stadium begint het voor mij en mijn klant te leven en dat is goed voor het maakproces. Een bijkomend voordeel van het maken van een beeldscript is dat de klant van tevoren weet waar hij aan toe is en zo voorkom je misverstanden.
Voice-over of geen voice-over?
Als gevraagd wordt om een whiteboard animatie te maken krijg ik wel eens de opmerking of het nodig is om een voice-over te gebruiken. Negen van de tien keer zal ik adviseren om dat wel te doen. Bij animaties met alleen muziek op de achtergrond is het moeilijker om je aandacht erbij te houden. En bij de tekeningen heb je nu eenmaal uitleg nodig. Zonder een voice-over zul je gebruik moeten maken van teksten. Tekst in beeld werkt zeker aanvullend en kan waardevol zijn. Maar constant tekst in beeld in combinatie met tekeningen gaat botsen. Oftewel je oog weet niet waar het moet kijken. Kijk je naar de tekst of tekeningen? Met een voice-over heb je daar geen last van. Want je kijkt en luistert.
Wie doet de voice-over?
Doe je het zelf? Of huren we iemand in? Een mannenstem of een vrouwenstem?
Het is sterk afhankelijk van het soort animatie en vooral voor wie het gemaakt wordt. Wil je met jouw uitlegfilm een groot publiek bereiken? Dan kan een professionele voice-over geweldig werk leveren. Er zijn diverse voice-over bureaus die verschillende stemmen kunnen laten horen waar je uit kan kiezen. Ook in andere talen.
Is jouw animatie echt bedoeld om in de regio bekeken te worden? Een eigen werknemer of een ZZP’er, die een accent hebben, kunnen dan júist de goede toon aanslaan. Het zal dan herkenning oproepen en een gevoel van authenticiteit. Met de stemopname kan ik, eventueel op locatie, helpen.
Om de doorlooptijd van een opdracht kort te houden is het verstandig om de voice-over meteen te maken nadat het script goedgekeurd is.
Tekenen en animeren
Voordat er getekend wordt overleg ik eerst met de klant welke tekenstijl. Meestal doe ik een voorstel. Maar het komt ook wel eens voor dat de klant een specifieke tekenstijl wil.
En dat kan van cartoon tot realistische tekeningen zijn. Meestal maak ik een aantal eerste tekeningen die ik direct verwerk als animatie. Daarom is het belangrijk dat de voice-over al gemaakt is. Zo kunnen die eerste tekeningen meteen met voice-over worden bekeken. Door de animatie in stukjes te presenteren wordt mijn opdrachtgever bij het maken betrokken. En soms ontdek je samen gaandeweg dat het toch nét anders moet. En dat is altijd beter dan achteraf.
Om tot het eindresultaat te komen maak ik gebruik van een aantal grafische programma’s. De whiteboard animatie-purist zal gebruik maken van een camera, hangend aan plafond, die zijn of haar handen filmt terwijl er wordt getekend. Zo ga ik niet te werk. De tekeningen maak ik op een Wacom Cintiq met een digitale pen. Met behulp van software kan later de hand toegevoegd worden die de tekening laat verschijnen. Uiteindelijk worden alle stukjes film verzameld in After Effects. In After Effects worden die filmclips gemonteerd. Maar ook de voice-over, de extra geluidseffecten, filmische effecten en de eventuele ondertiteling.
Een whiteboard scoort
De meeste bedrijven gebruiken hun whiteboard animatie om te laten zien op hun website, LinkedIn, YouTube of als presentatie op een beurs. Sommigen als pitch om een potentiële klant in een paar minuten een plan uit te leggen. Er zijn ook bedrijven die met een whiteboard animatie hun werknemers een nieuwe werkwijze willen bijbrengen.
Of voor een school die, online, hun leerlingen op ludieke wijze een fijne vakantie willen wensen. Een whiteboard animatie kun je op veel manieren gebruiken. Het is een krachtig middel die je kunt inzetten in de communicatie met je doelgroep.
Wil je meer weten? Vind je het interessant voor jouw bedrijf en ben je benieuwd hoeveel zo’n whiteboard animatie gaat kosten?
Neem gerust contact met mij op.