Interne communicatie met een whiteboard animatie.
Je kent ze wel, die getekende animaties. Uitlegvideo’s waarmee je met illustraties, teksten en voice-over een verhaal vertelt. Ik maak ze regelmatig voor uiteenlopende bedrijven.
Soms is dat luchtige info en een andere keer wordt een complex verhaal vertaald naar een begrijpelijk beeldverhaal.
Wanneer de animatie bedoeld is voor een groter publiek dan deel ik die graag op social media. Maar het komt ook voor dat ik dat niet kan doen. Omdat de whiteboard animatie vertrouwelijke informatie bevat en alleen intern mag worden gebruikt.
Wat valt er dan allemaal intern te communiceren? Bijvoorbeeld een verandering in de organisatie of in de manier van werken. In een snel veranderende wereld moeten bedrijven zich naar de omstandigheden aanpassen om te kunnen overleven. Afdelingen zijn bijvoorbeeld toe aan reorganisatie en poppetjes moeten soms verschuiven. Een lastig verhaal om vanaf papier aan je werknemers te vertellen. Niet persé een leuk of grappig verhaal. Toch kan een whiteboard animatie verhelderen en zelfs meehelpen om de juiste toon aan te slaan.
Een pitch of tender reken ik ook tot interne communicatie waarbij animaties kunnen worden gebruikt. Een pitch, bij een potentiële klant, blijft natuurlijk mensenwerk. Een whiteboard animatie kan wel een belangrijk onderdeel in de presentatie zijn. Zeg maar de krabbel naast de babbel. Waar eerder de power point presentatie werd gebruikt kun je nu de gepersonaliseerde whiteboard animatie laten zien voor nóg meer verduidelijking en dynamiek in de presentatie.
En natuurlijk als er iets te vieren is. Bijvoorbeeld een feestelijke whiteboard-uitnodiging voor de werknemers. Of via een beamer, bij een bedrijfsfeest, met getekende animatie alle historische hoogtepunten van het bedrijf laten zien.
Een whiteboard animatie is en blijft een handig hulpmiddel om je verhaal te vertellen. Ook als het YouTube nooit zal halen.